Πώς οι Φωτογραφίες του Δαρβίνου για το Συναίσθημα άλλαξαν την Οπτική Κουλτούρα


Ή τί έχει να κάνει η απαξίωση και η αφοσίωση, με την αυγή της φωτογραφίας, την εξέλιξη και τον Λιούις Κάρολ. 

Μετάφραση από το Brainpickings.org

Το 1872, περίπου 13 χρόνια μετά το «Η Καταγωγή των Ειδών», ο Κάρολος Δαρβίνος εξέδωσε το » Η Έκφραση των Συναισθημάτων στον Άνθρωπο και στα Ζώα» («The Expression of the Emotions in Man and Animals»), ένα από τα πρώτα επιστημονικά κείμενα, που χρησιμοποιούν φωτογραφικές απεικονίσεις. Αν και το έργο από μόνο του δεν ήταν και πολύ ριζοσπαστικό – ήταν βασισμένο στην έρευνα του Γάλλου νευρολόγου Γκιγιέμ-Μπενζαμάν Ντουσέν,  ο οποίος 10 χρόνια νωρίτερα είχε χρησιμοποιήσει ηλεκτρόδια, έτσι ώστε να εξερευνήσει το ανθρώπινο πρόσωπο, σαν ένα χάρτη των εσωτερικών καταστάσεων και εξέδωσε το Mécanisme de la Physionomie Humaine (Οι μηχανισμοί της ανθρώπινης φυσιογνωμίας)  – το βιβλίο του Δαρβίνου θεωρείται όχι μόνο σαν η μεγάλη συμβολή του στην ψυχολογία, αλλά και σαν ένα κεντρικό σημείο καμπής στην ιστορία της εικονογράφησης των βιβλίων, δίπλα στο «Οι Περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των θαυμάτων».

(Περισσότερο από έναν αιώνα αργότερα, ο ψυχολόγος Πολ Έκμαν χρησιμοποίησε την έρευνα του Δαρβίνου και του Ντουσέν σαν τη βάση για το «Συστήμα Κωδικοποίησης Εκφράσεων Προσώπων» («Facial Actions Coding System», ή FACS)— μία κωδικοποιημένη προσέγγιση στην ανάγνωση του ανθρώπινου συναισθήματος, βασισμένη σε μικρο-εκφράσεις του προσώπου, το οποίο χρησιμοποιήθηκε από τη CIA μέχρι τους δημιουργούς animation.)

Η συμβολή του Δαρβίνου σε πολλά πεδία της επιστήμης, από την εξέλιξη στη γεωλογία στη βοτανολογία, είναι γνωστά – αλλά τελικά ήταν και μια σημαίνουσα προσωπικότητα στην ιστορία της οπτικής κουλτούρας. Στο «Η Κάμερα του Δαρβίνου: Τέχνη και Φωτογραφία στη Θεωρία της Εξέλιξης» («Darwin’s Camera: Art and Photography in the Theory of Evolution «), ο επιμελητής φωτογραφίας Φίλιπ Πρότζερ λέει πώς ο Δαρβίνος όχι μόνο διαμόρφωσε την εξέλιξη της επιστήμης, αλλά άλλαξε για πάντα τον τρόπο που φτιάχνονται και παρατηρούνται οι εικόνες. 

Ο Πρότζερ ιχνηλατεί την προσπάθεια του Δαρβίνου να συλλάβει το ανθρώπινο συναίσθημα με το πιο εκφραστικό οπτικά αποτέλεσμα – όχι ένα εύκολο εγχείρημα, σε μια εποχή που η φωτογραφία ήταν και αργή και περιέργη για τους συμμετέχοντες. Αφού έψαξε σε αμέτρητες γκαλερί, βιβλιοπωλεία και φωτογραφικά στούντιο, ο Δαρβίνος βρήκε τον εκκεντρικό καλλιτεχνικό φωτογράφο  Oscar Rejlander, ένας τιτάνας της δημιουργικότητας, από μόνος του, και τον στρατολόγησε ώστε να συλλάβει τις συναισθηματικές εκφράσεις, που σκόπευε να μελετήσει.

Μία σελίδα φωτογραφιών του Oscar Rejlander από το αρχείο του Δαρβίνου, 1871-1872. Εκτυπώσεις σε αλμπουμίνα.
Βρέφη: Υποφέρουν και κλαίνε. Ηλιοτυπία.

«Στην αρχή, οι φωτογραφίες κρίνονταν με ακριβώς τον ίδιο τρόπο, όπως οι εκτυπώσεις και τα σκίτσα. Τα ίδια στάνταρς ίσχυαν και για αυτά – ευλογοφάνεια, κύρος, ικανότητα και πειστικότητα- εφαρμόζονταν εξίσου στους φωτογράφους. Αλλά η φωτογραφική τεχνολογία αυξήθηκε ραγδαία… Πήρε περίπου πενήντα χρόνια, αλλά κατά τη διάρκεια του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα, η φωτογραφία προχώρησε σε ένα πεδίο, όπου η παραδοσιασκή φωτογραφία και εκτύπωση δεν μπορούσαν. Μόλις δόθηκε η δυνατότητα, να βγαίνουν φωτογραφίες, πιο γρήγορα, από ότι μπορούσε να δει το γυμνό μάτι, άρχισε να επηρεάζει μετρήσεις επιστημονικής αξιοπιστίας.»  – Φίλιπ Πρότζερ 

Χαρά, Καλή διάθεση, Αγάπη, Τρυφερά Αισθήματα, και Αφοσίωση. Ηλιοτυπία.
Κακή διάθεση, Άγχος, Πένθος, Κατήφεια και Απελπισία. Ηλιοτυπία. 
Αγανάκτηση και Ανημποριά. Ηλιοτυπία.

Αλλά το πιο ενδιαφέρον στην αξιοσημείωτη περιέργεια σε όλα τα πεδία, μία αξία, που πιστεύω ότι είναι το κλειδί για τη συνδιαστική δημιουργικότητα. Αν και δεν σπούδασε ποτέ τέχνη επίσημα, είχε ένα έντονο ενδιαφέρον για την τέχνη, διάβαζε βιβλία ιστορίας της τέχνης, επισκεπτόταν μουσεία τέχνης, και συγχρωτιζόταν με τους καλλιτέχνες στο περίφημο ταξίδι του με το Beagle.  Τελικά, οι ευαισθησίες της τέχνης μετουσιώθηκαν στο έργο του. Ο Πρότζερ  εξετάζει μία από τις πολλές φιλίες, που τιμούσε ο Δαρβίνος – ο Λιούις Κάρολ, η φωτογράφος  Τζούλια Μάργκαρετ Κάμερον, οι διάσημοι ζωγράφοι ζώων όπως ο Τζόσεφ Γουλφ και ο Μπρίτον Ριβιέρ, ο γλύπτης Τόμας Γούλνερ, και πολλοί άλλοι.

Περιφρόνηση, Απαξίωση και Αηδία. Ηλιοτυπία.
Μίσος και Θυμός. Ηλιοτυπία. 
Έκπληξη και Κατάπληξη, Φόβος και Τρόμος. Ηλιοτυπία. 

«Οι φωτογραφικές απεικονίσεις ήταν ανακριβής διαδικασία. Επειδή δεν υπήρχαν σύγχρονοι κανόνες για τη χρήση φωτογραφιών σε βιβλία, ο Δαρβίνος επιχείρησε να τους δημιουργήσει. Δουλεύοντας σε μια εποχή που η τυπογραφία ακόμα κυριαρχούσε στην επιστημονική εικονογράφηση, εσωτερίκευσε τις κυρίαρχες αντιλήψεις περί κύρους και αυθεντικότητας στην φωτογράφηση. Από αυτή τη σκοπιά, ήταν μια μεταβατική φιγούρα, με το ένα πόδι σταθερά στο παρελθόν – μαθήματα που πήρε από τα βιβλία που διάβασε και θαύμασε – και ένα πόδι στο μέλλον, με τις τεράστιες προοπτικές που αναγνώρισε στη φωτογραφία.» – Φίλιπ Πρότζερ.

Μικρούλης σύνδεσμος: http://wp.me/p1lzKi-cD

Advertisements
Περί

Ατημέλητος πίνακας του Ντα Βίντσι από το 1508

Tagged with: , , , , ,
Αναρτήθηκε στις Αχτένιστα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Μαζί με 5.767 ακόμα followers

Αστεράτα
Συννεφάκι
blogging David Graeber greek revolution spanish revolution ΑΤΕ Αδογμάτιστα Κωλόπαιδα Ιαπωνία Καμίνης Καυγάδες Λαπαβίτσας ΜΜΕ Μαρξ Μουσική Ντε Σαντ Νόαμ Τσόμσκυ Οικογένεια ΠΑΣΟΚ Ροκ ΣΥΡΙΖΑ Τέχνη Τσίπρας Φουκουσίμα άμεση δημοκρατία άστεγοι αγανακτισμένοι αθεΐα αλληλεγγύη ανεργία ανισότητα ανταγωνισμός απάτη αστυνομική βία ατομισμός αυτοοργάνωση βιβλίο δημοκρατία διάλογος ενσυναίσθηση επανάσταση επιστήμη ευρώ ευρώπη θέατρο θρησκεία ιδεολογία καπιταλισμός κοινωνικό κράτος κοινωνικός δαρβινισμός κρίση λογική μαζί τα φάγαμε μαθηματικά μετανάστες μεταναστευτικό πρόβλημα μνημόνιο ναζισμός νεοφιλελευθερισμός οικονομία παιδικό βιβλίο πειράματα ψυχολογίας πολιτική πολιτικοί πριμιτιβισμός πρώτες κοινωνίες πυρηνικό ατύχημα ρατσισμός σοπενχάουερ σύνταγμα ταινία τεχνολογία φασισμός φεμινισμός φιλελευθερισμός φωτογραφία χίπστερ
  • RT @e_pe_me_ri: Not quite from - more like cousins - but definitely related! twitter.com/spyrosth/statu… 1 hour ago
  • RT @chrisfas61: Σε όλες τις επιθέσεις ανεξαιρέτως επιβεβαιώνεται η σύνδεση Λοβέρδου - φασισμού. Εκεί το πρόβλημα, εκεί και η λύση του. http… 2 hours ago
  • RT @VasilisXtM: Κανει φρικιαστικη ζεστη, οι μποτες σταλινισμου τρανταζουν το εδαφος, ο μικρος Ισκαρ χωνεται στο περιπτερο και αγοραζει τα Ν… 3 hours ago
  • RT @n_giditsi: Έρχεται ένας με την γυναίκα του στην δουλειά, συνέχεια της λέει "σκάσε εσύ" όταν μιλάει και θέλω να του πω ΣΚΑΣΕ ΕΣΥ ΗΛΙΘΙΕ… 5 hours ago
  • RT @archillect: https://t.co/8SLinBJJka 6 hours ago
Αρχείο
Αρέσει σε %d bloggers: